Kilometerheffing? GPS-data NEE!

Ik weet niet welke lobbyist menner Eurlings heeft verteld dat dit een briljant plan is, maar ik weet donders goed waarom onze regering kilometerheffing wil invoeren. Weer een kraantje toegevoegd aan het vat dat “werkende Nederlander” heet, en als bonus nog wat privacy gevoelige GPS gegevens om in rond te neuzen ook. Mocht je de rest van deze post niet willen lezen, reageer dan wel even op de volgende sites, want Eurlings heeft gezegd dat kilometerheffing “bij gebrek aan draagvlak” (welk draagvlak?) niet doorgaat:

Voor mij is het duidelijk dat de regering er niet op uit is om het voor de automobilist goedkoper te maken, maar om banen te creeëren bij de overheid waarvan de salarissen door ons betaald moeten gaan worden. De voor mij vier meest onoverkomelijke bezwaren tegen kilometerheffing zijn:

  1. GPS data
    Voor mij de meest onoverbrugbare hindernis. De regering gaat (ongetwijfeld lelijke) kastjes in onze auto’s stoppen, waarbij wij niet weten wat de kastjes gaan registreren, en ook niet weten wat voor data deze kastjes aan de regering gaan geven. Het lijkt me ondertussen duidelijk dat de regering heeft bewezen niet verantwoordelijk om te kunnen gaan met dergelijke gegevens. Denk aan het gemak waarmee de regering maar even denkt te kunnen afluisteren zonder reden. Zo zullen ze ook toegang kunnen krijgen tot onze GPS data, zonder dat wij dit weten. Ook al wordt autorijden de helft goedkoper, dan nog ben ik tegen, om precies deze reden. Geen politiestaat a.u.b.
  2. Onkontroleerbaare verhogingen
    De regering zal de kilometerprijs zonder onderbouwing kunnen verhogen, doordat deze prijs niet is gekoppeld aan olieprijzen, of werkelijke onderhoudskosten aan de weg. “We komen niet uit” of “het is hier te druk” en de prijs gaat omhoog. Waar nu de belasting nog gekoppeld is aan aanschafprijs en benzinetarief, kan de regering straks met de “psychische barriere” breken en de rekening ongelimiteerd verhogen.
  3. Implementatiekosten
    Om iedere auto in Nederland van een kastje te voorzien dat, schat ik, minimaal zo’n slordige 40 euro kost, zal een ongeloofelijke investering vragen (7 mln auto’s x €40 = €280 mln exclusief versturen en inbouwen), die uiteraard voor rekening van de belastingbetaler (automobilist) komen.
  4. Lopende kosten
    Na invoering van het systeem moet er een heel administratie apparaat worden ingericht om de data van al die kastjes te verzamelen, rekeningen te sturen, kapotte kastjes te vervangen, en oude kastjes in te vorderen. Daarbij komt er bij de politie waarschijnlijk een last te liggen op kastjes controle, of ze wel in de auto zitten.

Wat de regering donders goed begrijpt, ook al zeggen ze dat niet, is dat Nederlanders de auto niet uit gaan, al zouden ze dat willen. De sneeuw van afgelopen periode heeft weer bewezen dat als de nood aan de man is, de auto verreweg het meest betrouwbare vervoersmiddel is. Van de trein hoeven we dat niet te verwachten, en over de bus hoef ik niet eens te beginnen.

Werkende mensen die op tijd op hun werk moeten zijn hebben vaak geen andere keuze dan met de auto naar het werk te gaan. Ze kunnen ook niet kiezen waar hun baas een kantoor neerzet. De meeste bedrijven vestigen zich in een drukke stad, om allerlei redenen. Geen van die redenen is bereikbaarheid voor de medewerker, dat is namelijk niet het probleem van de werkgever. Als de regering bedrijven zou belasten voor de file die ze veroorzaken zouden de zaken er anders voor staan. Maar dat doet de regering niet, want dan is het fileprobleem opgelost, en dat is financieel niet aantrekkelijk omdat er dan geen spits-kilometerheffing geheven kan worden.

Daarbij komt nog dat de regering “per ongeluk” hybride auto’s heeft gestimuleerd, als publiciteitsstunt naar andere landen toe. De stap naar 100% electrische auto’s komt dan snel in het zicht, en dan kan de regering opeens geen belasting meer heffen op brandstof. Dus vandaar dat de voordelen voor hybride rijders worden teruggedraaid, en er een manier wordt geintroduceerd zodat ook electrisch rijden kan worden gemolken ehhh, ik bedoel natuurlijk “financieel gestuurd”.

Inmiddels is er door veel mensen aangetoond dat Eurlings loopt te liegen als hij zegt dat het zeker niet duurder gaat worden. Daarbij spreekt hij zichzelf tegen, want “als het in de randstad duurder wordt, gaat het gemiddelde omlaag”. Da’s grappig, de meeste file’s staan in de randstad, dus voor de meeste mensen zal het duurder worden he. Bovendien staan die mensen daar niet voor de lol in de file, meneer Eurlings…

Het mooiste voorbeeld was nog wel de kilometerheffing voor motoren. Als iedereen op een motor zou komen, zouden er geen files meer staan, en zou het asfalt langer meegaan omdat het minder zwaar belast wordt. Hoe kan het dan dat de regering van plan is om motoren ook kilometerheffing te laten betalen? Gelukkig heeft de KNMV hier een stokje voor gestoken maar het is duidelijk dat de regering op weg is naar een communistische politiestaat, en dat we dit allemaal blijkbaar gewoon laten gebeuren.

Ondertussen snoept de regering bij invoering van deze regeling ook nog geld weg bij provincie en gemeenten, en die zijn nu al hun “opcenten” aan het verhogen. Die neemt Eurlings niet mee, dus als hij zegt “goedkoper” dan haalt hij een rekentruck uit die niet alle gevolgen meeneemt voor uw gezinssituatie.

Voorspelling: Bij het invoeren van de kilometerheffing zal de accijns op de brandstof niet verdwijnen. (Kwartje van Kok, weten we het nog?). Lasten zullen niet verlagen, en het regeringsapparaat zal mensen moeten aannemen om dit alles te runnen, waardoor kosten hoger zullen uitkomen dan voorspeld.

Je eigen kilometerprijs berekenen? Dat kan op een aantal sites, zoals bij de ANWB, maar aangezien die niet “tegen” zijn zou ik de berekening met een korrel zout nemen, het kan wel eens veeeeel duurder worden dan je nu voorgehouden wordt.

Slaap zacht.

2 Responses to Kilometerheffing? GPS-data NEE!

  1. rolfje says:

    Nog een leuke uit de ANWB vragenlijst:

    “Er worden geen verplaatsingsgegevens geregistreerd door het kastje”
    Ohnee? Dus een lijst met posities en tijdstippen zijn geen verplaatsingsgegevens?

    Even verderop wordt zelfs het “makkelijker opsporen van gestolen autos” gebruikt. AHA! Dus wel degelijk positie en tijdstip gegevens die live naar de overheid worden gestuurd!

    Het registratie systeem is nog niet eens ingevoerd en er zitten NU al gaten in het privacy verhaal.

  2. leonie says:

    alsof de overheid niet genoeg poen heeft schandalig gewoon de regering bedenkt steeds weer iets nieuws.

    groeten leonie

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s